shahpar

دامنه ویژه یا Premium Domain چیست؟

آغاز شده توسط shahpar ,

1 ارسال در این موضوع قرار دارد

“این نام دامنه به عنوان دامنه ویژه (Premium) برای ثبت دسته بندی شده است.”

 

 حتما شما نیز هنگام ثبت دامنه در Gandi یا سرویس دهندگان دامنه (رجیسترار) دیگر با این پیام مواجه شده اید. اگر چنین است، حتما این سوال برای شما هم پیش آمده است که علت خاص بودن این دامنه ها و قیمت بالای آنها چیست؟

مفهوم ویژه در وحله اول به دسته جدیدی از دامنه های سطح بالای عمومی (GLTD) اطلاق می گردد. در مدت کمی بیشتر از یک سال، حدود ۹۰۰ پسوند جدید به گروه دامنه های سطح بالای “کلاسیک” (همانطور که می دانید مانند .net .com .org …) اضافه شد. نتیجه این شد که تعداد زیادی نام دامنه در دسترس قرار گرفتند.

 

یکی از نتایج این شکوفایی در بازار نام دامنه این بود که در حال حاضر امکان تکرار یک نام بین صدها پسوند وجود دارد (فکرش را بکنید گوگل چند دامنه در اختیار دارد). در حال حاضر این امکان وجود دارد که یک پسوند مختص یک منطقه خاص، یک علاقه خاص و یا یک بازار تجاری خاص را باشد. نگاهی به .beer یا .archi بیاندازید، اولی مربوط به صنعت مشروبات و دومی مختص هنر معماری است (واقعا این تمام چیزی است که در زندگی به آن نیاز پیدا خواهید کرد).

 

با این حال، این نکته قابل توجه است که، پسوندها با طور یکسان ایجاد نمی شوند. بلکه توسط رجیسترارهای متفاوتی مدیریت می گردند. برخی رجیسترارهای بزرگ مانند Donuts صدها پسوند را مدیریت می کنند. رجیسترارهای دیگر مانند dotStrategy به طور خاص برای مدیریت یک پسوند تک ایجاد شده است. در این مورد .buzz تحت مدیریت dotStrategy است.

همه نام دامنه ها با  هم برابر نیستند. برخی از نام های دامنه احتمال محبوبیتشان بسیار بیشتر است (یا ارزش بازار بالاتری دارند). مثل کلمات کلیدی موتور جستجو.

 

Trademark Clearinghouse یا (TMCH) یک پایگاه داده از علائم تجاری ثبت شده را نگهداری می کند. بدیهی است که اصطلاحات موجود در این پایگاه داده به احتمال زیاد به تولید تقاضای بالاتر منتج خواهد شد. به طور کلی، ما در حال صحبت کردن در مورد نام دامنه هایی هستیم که به راحتی قابل تشخیص و به خاطرسپاری باشند. یا آنهایی که از نظر SEO بهینه هستند.

برخی از دامنه ها عمومی هستند. اما بقیه آنها، فقط در کنار پسوند های خاص معنی، مفهوم و زیبایی پیدا می کنند. مانند englishmuffins.cooking، teahupoo.surf (این یک موج مشهور در تاهیتی بزرگترین جریره فرانسه است) و یا royals.london. مثلا دامنه ی romance.bets اصلا محبوب نیست اما دامنه ی romance.online کاملا جذاب است.

ثبت این پسوندهای جدید، مجموعه ای از چالش های منحصر به فرد را به دنبال دارد. یکی از این چالش ها این است، که فرد یا شرکتی که این گونه نام ها را خریداری می کند چگونه می تواند از ثبت منظم این نام دامنه های جدید که قیمت بسیار بالایی هم دارند اطمینان حاصل کند؟ این تنها به معنای مدیریت خریدهای رقابتی نیست، بلکه همچنین شامل نگه داشتن مالکان دامنه، به ویژه در حوزه های مربوط به نام های تجاری نیز می شود. (دامنه ها معمولا با این اولویت بندی ثبت می شوند که هر کسی زودتر سفارش بگذارد زودتر دامنه اش ثبت می گردد).

بسیاری از این رجیسترارها نهادهای تجاری هستند، که تمایل دارند از تقاضای بالای برخی نام های دامنه به سود خود بهره ببرند.

یک راه حل برای این مشکل حراج کردن دامنه به بالاترین پیشنهاد در مرحله landrush (زمانی که دامنه هنوز برای ثبت در دسترس است و در اختیار هیچ برند خاصی نیست) یا مرحله EAP (دوره ثبت نام عمومی برای ثبت دامنه های خاص) است.

راه حل دیگر این است که نام های دامنه مشخصی تحت عنوان  “دامنه ویژه “به فروش گذاشته شود. اما در واقع برای انجام این کار روش یکسانی وجود ندارد. برخی شرکت های ثبت دامنه تمام دامنه های ویژه خود را با همان روش “درخواست زودتر ثبت نام زودتر” برای ثبت در دسترس همه می گذارد. رجیسترارهای دیگر شرایطی را برای خرید این دامنه ها در نظر می گیرند. این شرایط طیف وسیعی را شامل می شود که می تواند فقط از ایجاد انگیزه برای خرید کنندگان که نشان دهنده ی  “حسن نیت” آن رجیتسرار است آغاز شود تا حتی به یک برنامه کامل کسب و کار بیانجامد.

همچنین راه های مختلفی برای قیمت گذاری دامنه های ویژه وجود دارد. برخی رجیسترارها سلسله مراتب پیچیده ای از دامنه های ویژه دارد. مثلا رجیسترار Afilias هشت دسته بندی مختلف از دامنه های ویژه  دارد که مثلاblue, .vote, .rich   برخی از آنها هستند.

رویکردهای قیمت گذاری بیش از حد می تواند متفاوت باشد. رجیسترار های بزرگ اغلب ترجیح می دهند یک ماشین با تنظیمات بهینه برای این کار در نظر بگیرند که به طور خاص روی مناطقی که بهترین منحنی عرضه و تقاضا و بالاترین بازدهی را به همراه خواهد داشت تمرکز کنند. از طرف دیگر رجیسترار های کوچک تمام پسوندهای خود را بدون هیچ برچسب ویژه ای به فروش می رسانند. سپس، هنگامی که بودجه کافی برای انجام برخی تحقیقات در مورد این موضوع را داشتند، برخی دامنه ها را به لیست ویژه خود اضافه می کنند.

به همین ترتیب، تدوین لیست دامنه های ویژه به طور گسترده ای متفاوت است. جهت تشخیص اینکه کدام دامنه احتمال محبوب و مشهور شدنش بیشتر است، رجیسترار ها گاهی رسانه های جمعی را دنبال می کنند (مثل ثبت دامنه های .ninga در دامنه های سطح بالای آمریکا). آنها ممکن است از تاریخچه موتور جستجو، ترافیک و یا حتی تاریخچه فروش دامنه های سطح بالای کلاسیک مثل .com استفاده کنند. چیزی که نسبتا بین تمام رجیسترار ها یکسان است این است که آنها راز و لیست مخفی خود را به ندرت عمومی می کنند.

بنابراین، آنچه از مطالب مذکور باید نتیجه گرفت این است، هنگامی که شما به دنبال خرید یک دامنه هستید، ممکن است آن دامنه را تحت عنوان ویژه بیابید اما کلمه ویژه همیشه به معنای گران بودن آن دامنه نیست.  برای مثال، sql.agency و pop.solutions دو دامنه ویژه هستند که قیمت آنها زیر ۵۰ دلار است.

و توجه به این نکته مهم است، که دامنه شما ممکن است اصلا ویژه نباشد. اگر کسب و کار شما کوچک است و شرکت شما شهرت عمومی ندارد یا نامش با نام تجاری دیگری مشابهت ندارد، پس عملا دامنه مورد نیاز شما هم دامنه ویژه ای نخواهد بود.

اگر هنگام درخواست یک دامنه خاص متوجه شوید که نمی توانید آن را ثبت کنید، ممکن است آن دامنه قبلا رزرو شده باشد. بنابراین مهم است تمایز بین  دامنه رزرو و دامنه ویژه را بدانید.

یک دامنه ویژه به احتمال زیاد در بالای لیست دامنه های رجیسترار از نظر ثبت قرار دارد. با این حال لیست دامنه های رزرو شده ی هر رجیسترار جزء آن دسته از اطلاعاتی است که معمولا تمایلی به انتشار عمومی آن ندارند.

این موضوع می تواند به دلیل مسئولیت های اخلاقی و مسائل سیاسی باشد. مثلا دامنه ی  rob.sucks، یک دامنه رزرو شده است چون متعلق به  مدیر عامل شرکت رجیسترار  .suckes آقای Rob Hall می باشد.

بنابراین هنگام خرید به “رزرو بودن” یا “ویژه بودن” دامنه مورد نظر خود توجه کنید.

در غیر این صورت هنگام خرید به صفحه ای حاوی این پیام بازگردانده خواهید شد:

“این نام دامنه به عنوان دامنه ویژه برای ثبت دسته بندی شده است.”

هنگام مشاهده این پیام چه باید کرد؟ اگر شما بتوانید آن را آنلاین ثبت کنید، بلافاصله در صفحه بعد قیمت ویژه  آن را خواهید دید. اما گاهی اوقات قیمتی در سایت نوشته نشده است و شما باید برای اطلاع از قیمت با تیم خدمات مشتریان تماس بگیرید. همچنین شما می توانید سوالاتی در مورد شرایط خرید دامنه بپرسید. اگر نمی خواهید قیمت ویژه دامنه را پرداخت کنید ، سعی کنید فرم نوشتاری دیگری از دامنه خود را نتخاب کنید. وقتی نام یک دامنه نسبتا ویژه به نظر می رسد احتمالا قیمت آن هم ویژه خواهد بود.

منبع: https://blog.iranserver.com/دامنه-ویژه-یا-premium-domain-چیست؟/

 

1

به اشتراک گذاری این پست


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال نظر یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید نظر ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در انجمن ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ اگر قبلا ثبت نام کرده اید ، از این قسمت وارد شوید!


ورود به حساب کاربری